24/09/2025

Brand i tysk militærlastbil på Nyborg Station

Det nedestående er politirapporten i forbindelse med branden i en tysk militærlastbil natten til den 18. april 1943. Lastbilen befandt sig på ladet af en tysk godsvogn på Nyborg Station.

Det er værd at bemærke, at rapporten blandt andet er underskrevet af C.H. Vogelius Andersen, der havde et samarbejde med modstandsbevægelsen. Han er således omtalt i Jørgen Hæstrups bog "Kontakt med England".

"Et særligt klart eksempel på værdien af et særdeles direkte samarbejde med politiet er formuleret i en beretning til det særlige arkiv for Fyns-regionen. Det hedder her: »For at skabe størst mulig sikkerhed for organisationens medlemmer søgte man forbindelse indenfor politiet og fik her forbindelse med daværende overbetjent Vogelius Andersen og kriminalbetjent Troelsen, begge politiets tekniske afdeling. Disse havde som medlemmer af teknisk afdeling særlige betingelser for at kunne skabe sikkerhed for medlemmerne af organisationen, idet de dels skaffede oplysninger om den viden, sikkerhedspolitiet fik om de udførte sabotager, dels havde muligheder for at bortskaffe eventuelt bevismateriale på sabotagepladserne, idet de altid på forhånd var underrettet om, hvor og hvornår sabotagen skulle finde sted..."

I rapporten omtales fotografier, der har været vedlagt. Disse har det ikke været muligt at finde.

Teksten er blevet afskrevet uden rettelser. Rapporten kan ses i bunden af opslaget.

Rapportens forside. Fotokilde: Danmarks Jernbanemuseum.

RIGSPOLITIET

TEKNISK AFDELING

ODENSE

L Nr. 493 43.

VEDRØRENDE: Brand paa Nyborg Banegaard i tysk Militærlastautomobil Natten til den 18/4-43.

 

RIGSPOLITIET

Teknisk Afdeling Odense 27. April 43.

Genpart

493/43.

 

Efter Anmodning af Kriminalpolitiet i Nyborg har Afdelingen den 18/4-43 foretaget Undersøgelse paa Nyborg Jernbanestation i Anledning af, at der den foregaaende Nat har været Brand i en den tyske Værnemagt tilhørende Lastautomobil, der henstod paa Ladet af en Godsvogn.

Der er i Anledning af Undersøgelsen optaget 5 Stk. Fotografier, hvoraf det ene er en Gengivelse af et Kort over Nyborg Købstad i Maalestoksforholdet 1:8000.

Fotografierne vedlægges i Mappe.

Den brændte Lastautomobil havde sammen med 19 andre Person- og Lastautomobiler, der ligeledes tilhørte den tyske Værnemagt og hver stod paa Ladet af en Godsvogn, været udrangeret paa det østligste Sidespor. Godsvognen stod som Nr. 13 i Rækken 500 m Nord for Midten af Stationsbygningen. Stedet er paa Kortet Nr. 1 vist med en rød Pil.

Foto Nr. 2 er optaget mod Nordøst fra det Sted. hvor Godsvognen stod, medens Lastautomobilen brændte. Med en rød Pil er vist en Sti, der fra Christianslundsvej fører uhindret op til Jermbaneterrænet. Stien løber ind til selve Jernbaneterrænet delvis mellem Træer og Buske. Mellem Stien og Godsvognene fandtes en Del Fodaftryk, der dog paa Grund af Jernbanelegemets grusede og stenede Overfladebehandling var meget udviskede og derfor ikke kunde anvendes i Identificeringsøjemed. Størstedelen af Aftrykkene er formentlig afsat af Brandvæsenets Personale under Slukningsarbejdet.

Foto Nr. 3 er optaget mod Vest fra samme Sted som Foto Nr. 2. Gaden parallelt med Sporene er Svanedamsgade. Mellem denne Gade og Jernbaneterrænet findes en Del Kolonihaver, kun adskilt fra Jernbaneterrænet ved et almindeligt, lavt Hegn. Paa Jernbaneterrænet mellem Haverne og Godsvognene fandtes paa Grund af førnævnte Overfladebehandling heller ingen brugelige Fodaftryk.

Foto Nr. 4 viser Godsvognen med den brandhærgede Lastautomobil. Godsvognen er efter Branden rangeret ud af Rækken fra det østligste Sidespor til det vestligste. Den er mærket Stuttgart 78276 Rs og i Følge en paa Sideplankerne paahæftet Seddel kommet fra Moabit Bahnhof, Berlin, over Padborg den 15/4-43 оg skulde til Rovaniemi, Finland. Paa Godsvognens Lad staar den brandhærgede Lastautomobil en 6 cylindret Mercedes-Benz Dieselvogn Nr. HK 71028. Dieselvognens Lad er forsynet med ret høj Kasse overspændt med en graa Presenning. Paa Ladet var et Reservehjul, flere Kasser samt nogle Akkumulatorer delvis dækket med uforbrændt Træuld. Førerhuset, der var mest medtaget af Branden, havde venstre Vogndør lukket med Dørvinduets Bundramme helt nedrullet. Af Glasset var kun enkelte Smaastumper tilbage.

Paa Foto Nr. 5 er den nedrullede Bundramme markeret med en rød Pil. Den højre Vogndør havde oprullet Dørvindue. Glasset her var ligeledes bortsprængt antagelig af den ved Branden opstaaede Varme. Den indvendige Beklædning paa begge Døre var helt bortbrændt, saaledes at kun selve Jernskelettet var tilbage. Ligeledes var Førerhusets Tag og Bundbrædder bortbrændte. Af Førersæde og Ryggen var kun Fjedrene tilbage efter Branden. Dieselvognens Lad er paa forreste højre Hjørne blevet lidt forbrændt, og Presenningen har faaet en Flænge foroven. Benzintaken under Førersødet var tom, og Akkumulatoren, hvis Plads findes under Førerhusets Bund i venstre Side, var fjernet. Under Branden havde Dieselvognen staaet med Front mod Nord, og da det samtidig blæste fra Vest, er den lodretstaaende Planke paa Godsvognens højre Side ud for Førerhuset blevet noget forbrændt. Derudover havde Godsvognen ingen Skade lidt.

Paa Godsvognens Lad under Førerhuset fandtes i en Askedynge 2 smaa Ankere, 1 Feltspole samt en lille Kontakt. Ved Forevisning Dagen efter af ovennævnte Dele til Værkfører Vølund, A/S Fehr & Co., Odense, der leder Reparationen af tilsvarende tyske Militærlastautomobiler, erklærede denne, at Ankrene og Feltspolen hidrørte fra 2 Vinduesviskere og Kontakten fra en Stoplygtekontakt. I øvrigt er der intetsomhelst fundet, der kan forklare Brandens Opkomst, og navnlig er der ikke fundet Rester af Brandmaskiner, brændbare Vædsker eller andre brandbefordrende Effekter.

Afdelingen er efter Undersøgelsen af den Formening, at der ikke er stor Sandsynlighed for, at Branden er en Sabotagehandling. For det første er den paagældende Jernbanevogn ikke den lettest tilgængelige eller den letteste at slippe bort fra igen, for det andet forekommer det mærkeligt, at en Sabotør ikke skulde have antændt det mest brændbare Materiale. nemlig Træulden bag i Vognen. Det synes mere sandsynligt, at Ilden er oрstaaet ved en Gnist fra et forbikørende Lokomotiv.

Det mod de øvrige Spor vendende Vindue har som nævnt staaet nedrullet, Vinden har baaret ind herimod, og endelig kommer hertil den Omstændighed, at Terrænet stiger stærkt mod Vest, saaledes at Lokomotiver, der kører i Retning bort fra Stationen, arbejder særlig haardt, hvilket giver forøget Chance for Gnister fra Skorstenen. Dette i Forbindelse med, at der trods en omhyggelig Undersøgelse intet mistænkeligt er fundet i eller omkring Førerhuset og med de ovenfor i øvrigt nævnte Omstændigheder gør det efter Afdelingens Mening mere sandsynligt, at der foreligger et hændeligt Uheld.


C.H. Vogelius Andersen

OB.

Jørgen Nielsen

Kb.

 

Br/VA.

 

Tilstilles Hr. Politimesteren i Nyborg

Politimesteren i Odense den 27. April 1943.

Rapportens første side. Fotokilde: Danmarks Jernbanemuseum.
Rapportens anden side. Fotokilde: Danmarks Jernbanemuseum.
Rapportens tredje og sidste side. Fotokilde: Danmarks Jernbanemuseum.