![]() |
Rapportens forside. Fotokilde: Danmarks Jernbanemuseum. |
RIGSPOLITIET
TEKNISK AFDELING
ODENSE
L Nr. 493 43.
VEDRØRENDE: Brand paa Nyborg Banegaard i tysk Militærlastautomobil Natten til den 18/4-43.
RIGSPOLITIET
Teknisk Afdeling Odense 27. April 43.
Genpart
493/43.
Efter Anmodning af Kriminalpolitiet i Nyborg har Afdelingen
den 18/4-43 foretaget Undersøgelse paa Nyborg Jernbanestation i Anledning af,
at der den foregaaende Nat har været Brand i en den tyske Værnemagt tilhørende
Lastautomobil, der henstod paa Ladet af en Godsvogn.
Der er i Anledning af Undersøgelsen optaget 5 Stk.
Fotografier, hvoraf det ene er en Gengivelse af et Kort over Nyborg Købstad i
Maalestoksforholdet 1:8000.
Fotografierne vedlægges i Mappe.
Den brændte Lastautomobil havde sammen med 19 andre Person-
og Lastautomobiler, der ligeledes tilhørte den tyske Værnemagt og hver stod paa
Ladet af en Godsvogn, været udrangeret paa det østligste Sidespor. Godsvognen
stod som Nr. 13 i Rækken 500 m Nord for Midten af Stationsbygningen. Stedet er
paa Kortet Nr. 1 vist med en rød Pil.
Foto Nr. 2 er optaget mod Nordøst fra det Sted. hvor
Godsvognen stod, medens Lastautomobilen brændte. Med en rød Pil er vist en Sti,
der fra Christianslundsvej fører uhindret op til Jermbaneterrænet. Stien løber
ind til selve Jernbaneterrænet delvis mellem Træer og Buske. Mellem Stien og
Godsvognene fandtes en Del Fodaftryk, der dog paa Grund af Jernbanelegemets
grusede og stenede Overfladebehandling var meget udviskede og derfor ikke kunde
anvendes i Identificeringsøjemed. Størstedelen af Aftrykkene er formentlig
afsat af Brandvæsenets Personale under Slukningsarbejdet.
Foto Nr. 3 er optaget mod Vest fra samme Sted som Foto Nr.
2. Gaden parallelt med Sporene er Svanedamsgade. Mellem denne Gade og
Jernbaneterrænet findes en Del Kolonihaver, kun adskilt fra Jernbaneterrænet
ved et almindeligt, lavt Hegn. Paa Jernbaneterrænet mellem Haverne og
Godsvognene fandtes paa Grund af førnævnte Overfladebehandling heller ingen
brugelige Fodaftryk.
Foto Nr. 4 viser Godsvognen med den brandhærgede
Lastautomobil. Godsvognen er efter Branden rangeret ud af Rækken fra det
østligste Sidespor til det vestligste. Den er mærket Stuttgart 78276 Rs og i
Følge en paa Sideplankerne paahæftet Seddel kommet fra Moabit Bahnhof, Berlin, over
Padborg den 15/4-43 оg skulde til Rovaniemi, Finland. Paa Godsvognens Lad staar
den brandhærgede Lastautomobil en 6 cylindret Mercedes-Benz Dieselvogn Nr. HK
71028. Dieselvognens Lad er forsynet med ret høj Kasse overspændt med en graa
Presenning. Paa Ladet var et Reservehjul, flere Kasser samt nogle Akkumulatorer
delvis dækket med uforbrændt Træuld. Førerhuset, der var mest medtaget af
Branden, havde venstre Vogndør lukket med Dørvinduets Bundramme helt nedrullet.
Af Glasset var kun enkelte Smaastumper tilbage.
Paa Foto Nr. 5 er den nedrullede Bundramme markeret med en
rød Pil. Den højre Vogndør havde oprullet Dørvindue. Glasset her var ligeledes
bortsprængt antagelig af den ved Branden opstaaede Varme. Den indvendige Beklædning
paa begge Døre var helt bortbrændt, saaledes at kun selve Jernskelettet var
tilbage. Ligeledes var Førerhusets Tag og Bundbrædder bortbrændte. Af Førersæde
og Ryggen var kun Fjedrene tilbage efter Branden. Dieselvognens Lad er paa
forreste højre Hjørne blevet lidt forbrændt, og Presenningen har faaet en
Flænge foroven. Benzintaken under Førersødet var tom, og Akkumulatoren, hvis
Plads findes under Førerhusets Bund i venstre Side, var fjernet. Under Branden
havde Dieselvognen staaet med Front mod Nord, og da det samtidig blæste fra
Vest, er den lodretstaaende Planke paa Godsvognens højre Side ud for Førerhuset
blevet noget forbrændt. Derudover havde Godsvognen ingen Skade lidt.
Paa Godsvognens Lad under Førerhuset fandtes i en Askedynge
2 smaa Ankere, 1 Feltspole samt en lille Kontakt. Ved Forevisning Dagen efter
af ovennævnte Dele til Værkfører Vølund, A/S Fehr & Co., Odense, der leder
Reparationen af tilsvarende tyske Militærlastautomobiler, erklærede denne, at
Ankrene og Feltspolen hidrørte fra 2 Vinduesviskere og Kontakten fra en
Stoplygtekontakt. I øvrigt er der intetsomhelst fundet, der kan forklare Brandens
Opkomst, og navnlig er der ikke fundet Rester af Brandmaskiner, brændbare Vædsker
eller andre brandbefordrende Effekter.
Afdelingen er efter Undersøgelsen af den Formening, at der
ikke er stor Sandsynlighed for, at Branden er en Sabotagehandling. For det første
er den paagældende Jernbanevogn ikke den lettest tilgængelige eller den
letteste at slippe bort fra igen, for det andet forekommer det mærkeligt, at en
Sabotør ikke skulde have antændt det mest brændbare Materiale. nemlig Træulden
bag i Vognen. Det synes mere sandsynligt, at Ilden er oрstaaet ved en Gnist fra
et forbikørende Lokomotiv.
Det mod de øvrige Spor vendende Vindue har som nævnt staaet nedrullet, Vinden har baaret ind herimod, og endelig kommer hertil den Omstændighed, at Terrænet stiger stærkt mod Vest, saaledes at Lokomotiver, der kører i Retning bort fra Stationen, arbejder særlig haardt, hvilket giver forøget Chance for Gnister fra Skorstenen. Dette i Forbindelse med, at der trods en omhyggelig Undersøgelse intet mistænkeligt er fundet i eller omkring Førerhuset og med de ovenfor i øvrigt nævnte Omstændigheder gør det efter Afdelingens Mening mere sandsynligt, at der foreligger et hændeligt Uheld.
C.H. Vogelius Andersen
OB.
Jørgen Nielsen
Kb.
Br/VA.
Tilstilles Hr. Politimesteren i Nyborg
Politimesteren i Odense den 27. April 1943.
![]() |
Rapportens første side. Fotokilde: Danmarks Jernbanemuseum. |
![]() |
Rapportens anden side. Fotokilde: Danmarks Jernbanemuseum. |
![]() |
Rapportens tredje og sidste side. Fotokilde: Danmarks Jernbanemuseum. |