13/03/2024

Sænkningen af M/S Mary Clausen

Natten til den 13. marts 1944 blev bundventilerne på nybygningen M/S Mary Clausen åbnet.

Skibet lå ved udrustningskajen ved Søndre Værft i Marstal, hvor H.C. Christensens Stålskibsværft var ved at færdiggøre det.

Da de ansatte på værftet næste morgen mødte ind, kunne de konstatere, at skibet, hængende i sine fortøjninger, delvist lå på bunden af havnen.

I løbet af dagen fik Ærø Redningskorps pumpet skibet læns. Da det var sket, blev det konstateret, at ikke bare var bundventilerne blevet åbnet – maskineriets instrumenter var også blevet smadret og der var blevet åbnet for en smøreolietank, hvis indhold var løbet ud i maskinrummet.

Leveringen af skibet til Svendborgrederiet Clausen blev derfor forsinket, da der dels gik tid med at få det repareret og rengjort, dels skulle både motor og de elektriske installationer undersøges for skader.

Rederiet Clausen var egentlig sønderjysk, men havde i disse år deres hovedkontor i Svendborg. Nærmere bestemt på Borgen, den karakteristiske bygning ved Svendborg Lystbådehavn.

På det tidspunkt var rederiet bl.a. kendt for at chartre skibe ud til tyskerne, hvilket nok skal ses som baggrund for sabotagen.

Måneden før var to af rederiets skibe, M/S Carl Clausen og M/S Clara Clausen, blevet sunket i Kolding Havn ved at få sprunget hul i bunden. Senere på året blev også M/S Ann Helene Clausen saboteret, da det lå til reparation ved Svendborg Skibsværft.

I et par dage var Ib Olsen, elev på den lokale navigationsskole, anholdt og mistænkt for sabotagen. Han blev dog løsladt igen.

Hvem der stod bag, blev aldrig endelig opklaret.
M/S Mary Clausen i Marstal Havn. Fotokilde: Museet for Søfart. 

M/S Mary Clausen i Marstal Havn. Fotokilde: Museet for søfart.

Kilder: Ærø besat, Fyns Amts Avis.